Actueel

Paul Schulten

Wat ons raakt is wat ons maakt – Deel 3 met Paul Schulten

Paul Schulten is één van de bekendste couturiers in de Nederlandse modewereld. Hij deed ervaring op bij Van Gils, Interface Fashion en Claudia Sträter en werd de directe assistent van couturier Edgar Vos. Vervolgens bouwde Paul aan zijn eigen fashion imperium en viert dit jaar zijn 20-jarig jubileum. Wij spraken Paul Schulten tijdens de voorbereidingen van de fashionshow De PrinsjesHatwalk 2020 op Het Lange Voorhout in Den Haag, waar hij zijn nieuwste Ready-to-Wear collectie showde en praatte ons bij over de ontwikkelingen in de modebranche.

Normaliter organiseert Paul Schulten tweemaal per jaar een grote modeshow in Hotel Okura Amsterdam, maar vanwege Covid-19 werd dit helaas geannuleerd. Om toch zijn kleding items te kunnen tonen is Paul de focus gaan verleggen naar online mogelijkheden. Hij ontwikkelt momenteel een videoclip inclusief fotoshoot van zijn nieuwste kledingcollectie, waarbij geïnteresseerden direct via de webshop kunnen bestellen. Tevens is zijn collectie op 11 oktober a.s. te zien in het tv-programma businessclass van Harry Mens. Paul loopt volgens kenners altijd twee jaar voor op de mode om zo de succesvolle vrouw up-to-date te kleden.

Covid-19 is inmiddels de derde crisis waar het team van Paul mee te maken krijgt, echter weten ze hier goed mee om te gaan. De verdeling van werk ziet er anders uit dan vorige jaren, maar de agenda is gelukkig nog steeds goed gevuld. In plaats van een gedeelte van de productie uit te besteden, verzorgt het team de gehele productie van de kleding nu zelf. De inspiratie en creativiteit wordt door de crisis dan ook niet tegen gehouden. Paul kan helaas door de situatie op dit moment geen buitenlandse fashion beurzen bijwonen, maar ontdekt daarentegen zeer verrassende stoffen in Nederland die hij weet te koppelen aan zijn veeleisende klantenbestand.

Van 6 tot en met 17 oktober is het in Nederland ‘Dutch Sustainable Fashion Week’. Zowel Paul Schulten als Dr2 Events & Campaigns omarmen dit initiatief. Toch denkt Paul dat dit een druppel op een gloeiende plaat is. Hij heeft met eigen ogen gezien dat de fashion industrie geen voorloper is op het gebied van duurzaamheid. Vanwege budget en snel veranderende fashiontrends kiest de consument liever voor massa kledingstukken in plaats van op maat gemaakte kleding van hoogwaardige materialen. De commercials en kortingsacties zijn allemaal gefocust op de portemonnee van de consument en dit draagt niet bij aan een duurzame wereld. Recyclen is daarbij ook erg lastig omdat er diverse materialen in een kledingstuk zitten, die moeilijk te filteren zijn.

Paul wenst dan ook dat de consument meer rekening houdt met duurzaamheid bij de keuze en aanschaf van kleding. Bestudeer het etiket goed, overweeg of je het kledingstuk daadwerkelijk nodig hebt en kies minder voor massa kledingstukken, maar betaal een eerlijke prijs voor je kledingstuk. Samen zorgen we op deze manier voor een betere, duurzame en eerlijke (mode)wereld.